دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
واعظی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن و روایات معصومین گفت: ما انسان‌ها دائما چیزی را خلق می‌کنیم که در قیامت نیز همراه ماست، قیامت ما، آخرت ما، زیستن و بودن ما در واقع همان چیزهایی است که خلق کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جمع کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان تأثیر اعمال انسان در سرنوشت اخروی او اظهار کرد: یکی از حقایق تأثیرگذار و بسیار مهمی که قرآن از آن پرده برمی‌دارد، آن است که ما انسان‌ها دائما درحال ایجاد و خلق هستیم. ما همیشه با حرکات، گفتار، نیات، اعمال جوارحی‌(اعمالی که از طریق بدن خود انجام می‌دهیم) و اعمال جوانحی(اعمالی که در درون، ذهن و نیت ما می‌گذرد) چیزی را خلق می‌کنیم که در قیامت نیز همراه ماست. قیامت ما، آخرت ما، زیستن و بودن ما درواقع همان چیزهاییست که خلق کرده‌ایم.

وی با اشاره به آیه ۳۰ سوره آل عمران گفت: «قیامت روزی است که هر انسانی، تمام اعمال نیک و بد خود را جلوی چشمش حاضر می‌بیند و آرزو می‌کند که بین او و کارهای بدش، فاصله‌ای دور و دراز باشد.» در بخشی از آیه ۴۹ سوره کهف نیز به خود عمل اشاره شده و آمده است «اعمالی که انجام داده‌اند را حاضر می‌یابند.»

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تشریح آیه ۱۹ سوره احقاف یادآور شد: در این آیه چنین آمده «هرکسی در آخرت درجاتی دارد.» همان‌گونه که اهل خیر و سعادت، درجاتی دارند، کسانی که اهل شقاوت هستند و گنه‌کار و مشرک محشور می‌شوند نیز درکاتی دارند. بنابراین همه یکسان نیستند.

وی تأکید کرد: مجازات در دنیا اعتباری و قراردادی است و شامل جزای نقدی و غیر نقدی می‌شود. ممکن است این مسئله مطرح شود که برخی مجازات‌ها، تناسبی با جرم خود ندارند. برای مثال در کشور ما همراه داشتن مواد مخدر به میزان مشخص، مجازات اعدام را در پی دارد. درحالی‌که در برخی نقاط دنیا چنین مجازاتی را عادلانه‌ نمی‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به مجازات اخروی افزود: مجازات اخروی، قرار دادی و به گونه‌ای نیست که کسی نسبت به آن اعتراض کند. بلکه هرکس هرچه کِشته، همان را درو می‌کند. بنابراین ظلمی اتفاق نمی‌افتد.

صورت ملکوتی اعمال انسان تا قیامت پابرجاست

وی توضیح داد: در اصول کافی، روایت صحیح‌السندی وجود دارد که امام خمینی(ره) نیز در کتاب چهل حدیث خود آن را نقل کرده‌اند. در این روایت آمده شخصی که نماز می‌خواند اگر مبادی آداب نباشد، خشوع و خضوع نداشته باشد و به طور کلی عبادت ناقصی تحویل دهد، خود آن نماز به نمازگزار خطاب می‌کند خداوند صورت تو را زشت گرداند که مرا زشت خلق کردی. گویی هنگامی که نماز می‌خوانیم یک صورت ملکوتی ایجاد می‌کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق(ع) در اصول کافی، جلد دوم می‌فرمایند «در آن وانفسای قیامت و صحرای محشر که انسان‌ها حیران و سرگردانند، مؤمن متوجه می‌شود موجودی بسیار زیبا با او همراه است که به او آرامش می‌بخشد. هنگامی که مؤمن در مورد او پرسش می‌کند، آن صورت زیبا پاسخ می‌دهد من آن نشاطی هستم که تو با عمل خیر خود در دل مؤمنی ایجاد کردی» برای مثال این خوش‌حالی می‌تواند حاصل برطرف کردن گرفتاری مؤمن یا اصلاح روابط میان دونفر باشد. بنابراین شخص با عمل صالح خود، صورت زیبایی را خلق کرده است.

وی با بیان روایت دیگری از امام صادق(ع) تصریح کرد: ایشان خطاب به یکی از یارانشان به نام سعد می‌فرمایند «قرآن را بیاموزید. همانا قرآن روز قیامت در بهترین صورت حاضر می‌شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز خطاب به یکی از یارانشان فرمودند «پس از آنکه دفن می‌شوی و به عالم برزخ می‌روی، یک چیز نیز با تو دفن می‌شود و آن عمل توست.» بنابراین اگرچه فیزیک عمل تمام می‌شود؛ اما صورت ملکوتی آن تا قیامت وجود دارد و ما دائما در حال ایجاد هستیم.

وی در پایان یادآور شد: خوشا به حال کسی که در فرایند خلق و ایجاد به خداوند متعال توجه دارد و نیت او پاکیزه است. ما بهشت و دوزخ خود را خودمان می‌سازیم. امیدوارم خداوند، توفیقاتش را بر همه ما افزون کند و با فضل و عنایت خود، ما را از صالحین قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha